Friday, May 11, 2012

Kenangkan Diri Ini


                  Bangun pagi dengan penuh kepenatan disebabkan tidur malam yang agak kelewatan. Setiap kali pulang ke rumah bagi menyambut cuti dari dahulu hingga ke malam tadi, diri ini sentiasa me'rai'kan kesongsangan fitrah yang Allah telah anugerahkan. Diri ini sering me'malam'kan waktu siangnya dek kerana meng'siang'kan waktu malamnya hanya semata-mata bersosial dengan rakan-rakannya. Ibu sentiasa menegur agar mengubah sikap dan ibu mengharapkan agar diri ini berubah daripada tabiat buruknya menjadi lebih baik. Tidak ada ibu yang mahukan anaknya terus dihanyutkan dengan kelalaian. Perubahan diri tidak akan berubah dengan sekelip mata, cuma manusia yang mengharapkan insan yang berada di depan mata mereka berubah dengan sekelip mata. Ini lah manusia. 


                                 
                                         Muhasabah diri supaya dapat membaiki kelemahan diri   


                    Sejahat-jahat mana pun seseorang itu, paling kurang sekali dalam hidup, mereka pasti pernah mengidamkan agar diri mereka sekurang-kurangnya menjadi yang lebih baik dari yang semalam. Tujuan hati yang ikhlas untuk berubah pasti Allah tunjukkan jalan. Kita sering mengharapkan agar buah kebahagian sentiasa berkekalan tapi Allah lebih sayangkan kita. Dia akan menguji hambaNya dengan penuh ujian supaya hambaNya lebih menghargai buah kemanisan yang dianugerahiNya. Selama ini kita bersyukur kerana Allah memberi izin untuk kita berubah tapi tanpa kita sedari diri ini akan lama kelamaan akan hanyut sedikit demi sedikit . Di sangka ilmu dan hidayah yang dikurniakan mampu berkekalan tapi ujian yang diberikanNya mendahului segalanya. 



                                     Perjalanan hidup masih jauh, berusaha untuk mengapai cita-cita


                            Matlamat dan cita-cita yang hendak dicapai masih jauh perjalanannya. Muhasabah diri ini, lihat apa yang telah kita lakukan , apakah perubahan kita berkekalan. Kenanglah diri ini demi masa hadapan. Ingatlah bahawa Allah akan tunjuki diri ini jalan yang lurus dengan dimulai dengan niat yang ikhlas dan niat yang ikhlas mestilah digandingkan dengan usaha yang sentiasa mahukan petunjukNya. Kuatkan diri ini dengan berpegang teguh kepada Al-Quran dan As-Sunnah dan berpautlah dengan prinsip yang anda pegang seiring dengan tuntutan Allah.

                 


No comments:

Post a Comment